Weten we wat er werkelijk in de groep speelt?

In het voortgezet onderwijs organiseren wij - voorafgaand aan een bijeenkomst - bij voorkeur een enquête. Uit ervaring weten wij dat het invullen van een vragenlijst veel efficiënter werkt en leerlingen bereid zijn om eerlijk te antwoorden.
Soms ontdekken we dan situaties waar direct op geanticipeerd moet worden. Het belang van de leerling is altijd primair. Leerlingen wordt gevraagd de enquête anoniem in te vullen, maar om een een goede analyse te maken vragen we wel wat persoonlijke gegevens, zoals hun naam, geslacht en leeftijd.

Inhoud vragenlijst

In de vragenlijst werken we met een vaste set aan vragen. De lijst is zodanig opgebouwd dat men bij bepaalde antwoorden 'de diepte' ingaat om een concreter beeld te krijgen.
Voorbeeld: Als op de vraag of men games speelt met "Ja" wordt geantwoord, dan komen er vervolg vragen over de duur van het gamen, of men off- of online speelt etc. om te kunnen inschatten of er mogelijk sprake is van excessief gamegedrag dat mogelijk wijst op verslaving.
Uiteraard bieden we onze opdrachtgevers – in veel gevallen scholen – zelf vragen in te brengen die zij voor hun school belangrijk vinden.

Standaardvragen:

In de lijst staan sowieso vragen over:

  • Pesten
  • Gamen - Signalen Gameverslaving
  • Sexting - Sekstortion - Grooming
  • Veiligheid (Hoe veilig is mijn omgeving om onderwerpen te kunnen bespreken?)
  • Internet gebruik (tijd)

Verwerking

De ingevulde enquêtes worden geanalyseerd en als opdrachtgever ontvangt u per klas de resultaten. Deze resultaten worden ook gebruikt tijdens de les die over mediawijsheid gaat. De uitkomsten worden geanalyseerd door een onderwijskundige die tevens toegepaste psychologie heeft gestudeerd.

Excessen

Mocht bij de analyse blijken dat er sprake is van een mogelijk ernstige situatie, zullen wij altijd in overleg met de betrokken leerling contact opnemen met de vertrouwenspersoon.
Dit is reeds meerdere malen voorgekomen omdat er sprake was van game-verslaving en/of jongeren aangaven dat ze weer gelukkig werden als ze aan het gamen/chatten waren. Er kwamen ook signalen van sexting naar voren. Leerlingen wisten wie er welke “verkeerde” foto’s hadden gedeeld. Ze wisten ook dat het slachtoffer er veel last van had, maar wisten niet hoe te handelen. Dit soort zaken dienen besproken te worden om mogelijke escalaties te voorkomen.