Voorlichting senioren over Cybercrime en diverse vormen van Fraude.

Steeds meer senioren begeven zich op de digitale snelweg. Corona heeft dit nog een geïntensiveerd omdat iedereen aan huis gekluisterd zat. 

De sociale contacten werden snel minder, de kinderen en kleinkinderen kwamen minder – of helemaal niet meer – op bezoek omdat men bang was dat de één de ander zou kunnen besmetten. 
Om toch contact te houden werd er maximaal geïnvesteerd in de aanschaf van smartphones en/of tablets. De senioren ontdekten de mogelijkheden van WhatsApp bellen, Google Meet, Facetime en Skype. Een smartphone en/of tablet mocht eigenlijk niet ontbreken, want in de periode van sociale isolatie waren deze mogelijkheden onmisbaar.

In hoog tempo werden de senioren voorzien van deze ‘hulpmiddelen’.

Tekst en Uitleg.

Doordat er geen mogelijkheden waren op om bezoek te gaan was het onmogelijk om fysiek tekst en uitleg te geven waar men op moet letten. Er circuleerden op internet complete gebruiksaanwijzingen hoe men met WhatsApp kon beeldbellen of hoe Facetime werkte, maar er werd weinig of niets beschreven over de risico’s die er ook waren, zoals phising, spoofing, babbeltrucs etc.

Cybercriminelen.

Het in hoog tempo senioren op de digitale snelweg zetten zonder voldoende voorlichting, bleef niet onopgemerkt bij de cybercriminelen. Zoals velen moest dit gilde ook thuisblijven en andere vormen van inkomen zien te genereren. 
De afgelopen periode heeft aangetoond dat criminaliteit via internet explosief is gestegen en kennelijk zeer lucratief is. 

Wat bespreken we tijdens de voorlichtingsbijeenkomst?

Tijdens de voorlichtingsbijeenkomst worden de meest actuele vormen van internetfraude besproken. 

We gaan het onder andere hebben over:

  1. Phising
  2. Malware
  3. Belastingfraude
  4. Spoofing
  5. Marktplaats fraude
  6. Vriend in Nood
  7. Dat wat verder ter tafel komt.

Over de bijeenkomst

Duur:
De bijeenkomst duurt ongeveer 2 tot 2,5 uur.

Locatie:
Het verdient de voorkeur om deze bijeenkomst op locatie te verzorgen. Sommige senioren zijn minder mobiel, vandaar dat wij deze training bij voorkeur op een geschikte locatie verzorgen. 
We maken tijdens de bijeenkomst gebruik van een presentatie, een beamer of digibord is wel een noodzaak.

Sociaal maatschappelijke prijzen.

Wij hanteren voor specifieke maatschappelijke organisatie aangepaste tarieven. Hierbij kunt u denken aan Welzijn organisaties of Ouderen organisaties.

Interesse om voor uw leden of bewoners een bijeenkomst te organiseren?
Stuur ons een mailtje met uw vraag, dan nemen we zo spoedig mogelijk contact met u op. Naar contactformulier >>> 

Uitleg van sommige vormen van cyberfraude.

Onderstaand staan de meest bekende vormen van cyberfraude. 

Neem in alle gevallen contact om met de belangrijke instanties zoals de Fraudehelpdesk, de Politie en uiteraard ook uw Bank.

Spoofing is een truc waarbij een oplichter zich voordoet als een medewerker van uw bank, een helpdesk of webwinkel. Als u geld overmaakt, komt dat terecht bij de oplichter.

Soorten Spoofing.

Er zijn verschillende soorten spoofing. Hieronder staan de meest bekende voorbeelden van spoofing:

  • Bankhelpdesk fraude
  • Website spoofing

Bij deze oplichtingstruc bellen fraudeurs mensen thuis op en doen zich voor als bankmedewerkers. De slachtoffers kunnen in het beeldscherm van hun telefoon soms het daadwerkelijke nummer van de bank zien. De oplichters hebben gedetailleerde gegevens van slachtoffers, zoals rekeningnummers. Ze maken het slachtoffer wijs dat hun bankrekening niet meer veilig is. Slachtoffers krijgen daarna de vraag om zelf hun hele banksaldo met één of meer overboekingen zogenaamd ‘veilig te stellen op een kluisrekening’. Dat is uiteraard een rekening van de oplichter.
In andere gevallen komt er zogenaamd iemand van de bank de pinpas ‘met spoed’ bij hen thuis ophalen en wordt de pincode ontfutseld. Daarna wordt het geld snel weg gepind.

Hoe herken ik deze vorm van fraude?
  • Een bank zal nooit jouw saldo vragen, ook niet als controlevraag.
  • Een bank zal je nooit vragen om geld over te maken naar een andere rekening, ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’. Zulke rekeningen bestaan niet.
  • Jouw bank zal je nooit onder druk zetten zo snel mogelijk te handelen. Een bank heeft namelijk zelf de mogelijkheid om een rekening te blokkeren als dat nodig is.
  • Komt een leidinggevende aan de lijn? Let op, dat is ook een oplichter die in het complot zit.

Website spoofing kom je vaak tegen in combinatie met een valse mail. Als je op een link van een valse mail klikt, kun je terecht komen op een nep website die precies lijkt op de officiële website. Dit is website spoofing.

Bij website spoofing wordt een website nagemaakt van een bank of een organisatie. De criminelen willen ermee zorgen dat jij erin trapt en je gegevens invult. Vaak lijkt de URL in de adresbalk veel op die van de echte website, maar staan er aantal letters verkeerd of eindigt het niet op .nl maar op een andere landscode. Dit wordt ook wel ’typosquatting’ genoemd.

Tip:

Je kunt ervoor zorgen dat je hier niet intrapt door de URL handmatig in te typen in jouw browser en deze vervolgens te vergelijken met de URL van de nepwebsite. Als dit niet overeenkomt, heb je hoogstwaarschijnlijk te maken met een nepwebsite!

Phishing is het ‘hengelen’ naar persoonlijke gegevens van mensen. Ondanks dat er heel veel voor gewaarschuwd wordt, trappen nog steeds veel mensen in phishing. Dat komt ook omdat phishing mails steeds professioneler worden en bedrieglijk echt lijken. Vroeger stonden veel phishingmails vol met fouten, maar dat gebeurt steeds minder.

Phishing is een vorm van cybercrime waarbij criminelen een e-mail naar je verzenden om te proberen inloggegevens, creditcardinformatie, pincodes of andere persoonlijke gegevens van jou te achterhalen. Vandaar het woord phishing, dat ‘hengelen’ betekent.

Als afzender van de e-mail staat de naam van je bank, creditcardmaatschappij of een andere betrouwbare instantie vermeld. In het bericht staat bijvoorbeeld dat de bank je gegevens wil controleren vanwege een update of dat je rekening is geblokkeerd. Of je zou een prijs hebben gewonnen of een erfenis krijgen.
Door de betrouwbaar ogende afzender kun je geneigd zijn te antwoorden op de vraag in de nep mail om je inloggegevens of pincode. 

Doe dit nooit. Een bank of andere betrouwbare instantie vraagt niet per e-mail om je persoonlijke gegevens aan ze door te geven. Je bank verstuurt alleen e-mail naar je die je kunt vinden nadat je bent ingelogd in de app of op de website.

Een vriend, familielid of andere bekende verstuurt een bericht dat hij dringend financiële hulp nodig heeft.
De bekende zit bijvoorbeeld zogenaamd in het buitenland vast en is zijn geld, telefoon en papieren kwijt.
Of hij heeft zijn telefoon per ongeluk in de wasmachine gedaan en kan daarom niet internetbankieren.
Deze ‘bekende’ vraagt u om snel geld over te maken. Als u hieraan meewerkt, volgt er vaak een tweede verzoek.
Achteraf blijkt het account van deze vriend gehackt te zijn. Het kan ook zijn dat de oplichter een vals account of een nieuw telefoonnummer gebruikte. De echte bekende in kwestie is zich van geen kwaad bewust. Deze vorm van fraude wordt ook wel vriend-in-noodfraude genoemd. Dit komt op WhatsApp verreweg het meeste voor maar kan ook plaatsvinden via e-mail, SMS, Snapchat en Telegram.

TIP:
Neem altijd contact op met degene die u een bericht stuurt. In veel gevallen heeft u het nummer in uw telefoon staan. Bel hem of haar op het bij u bekende nummer.

Hieronder staan enkele flimpjes.

We hebben een aantal filmpje geplaatst die u kunt bekijken.