Speciale programma's voor scholen

“Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst”, is een bekend gezegde dat ook nu nog steeds opgaat. Daarom organiseren wij, speciaal voor onze jongeren interessante bijeenkomsten waarbij we actuele thema’s bespreken die bij jongeren spelen. Je kunt hierbij denken aan "Gedrag op Sociale Media", "(Cyber) Pesten", "Grooming", "Modern Jihadisme - Terreur", etc. Allemaal thema's waar jongeren gewild en ongewild mee worden geconfronteerd. Jongeren zijn snel in het vormen van een mening en het innemen van standpunten. In sommige gevallen beschikt men over onvoldoende kennis of achtergrond informatie en maakt men een keuze om "de groep" te volgen. De bijeenkomsten zijn interactief en jongeren worden actief uitgedaagd om mee te denken en mee te discussiëren

Sexting en Grooming

Jaarlijks haalde nog iedere maand een middelbare school de publiciteit vanwege circulerende naaktfoto’s en filmpjes van leerlingen. Sexting heet het.
Een kwart van de jongeren heeft dit soort pikante beelden van zichzelf. Een op vijf deelt het ook met anderen.

Lees meer

Modern Jihadisme

Tijdens het interactieve college voor scholieren in het Voortgezet Onderwijs leren deelnemers hoe ze signalen van radicalisering en terrorisme kunnen herkennen, hoe zij deze kunnen duiden en hoe zij - indien nodig - op de juiste manier kunnen handelen.

Lees meer

Sociale media

Sociale media is niet meer weg te denken uit onze samenleving. Nagenoeg elke jongeren is actief op één of meerdere kanalen zoals Instagram, Facebook of.............. We zijn 24/7 bereikbaar dankzij WiFi en is het mogelijk om op elk moment van de dag elkaar te berichten.

Lees meer

Gameverslaving

Gamen is één van de meest populaire bezigheden onder jongeren, zowel bij jongens als bij meisjes. In sommige gevallen spelen ze het spel "offline", maar steeds vaker gamen ze 'online' met anderen. Ouders maken zich steeds vaker zorgen over het gamegedrag van hun kind.

Lees meer

Op bovenstaande thema's heerst soms een taboe. Kinderen die gepest worden, om wat voor reden dan ook, geven dit vaak moeizaam of helemaal niet aan. Zeker als men in de klas zit wordt dit minder gemeld. Dit zelfde geldt voor de andere thema's.
Als kinderen de mogelijkheid hebben om 'anoniem' te antwoorden is men over het algemeen eerlijker en opener.

Analyse enquête

Dat is ook de reden dat wij in nagenoeg alle gevallen, voorafgaand aan een bijeenkomst, kinderen een enquête in laten vullen. Deze enquête wordt geanalyseerd door een onderwijskundige die eveneens is opgeleid als toegepast psycholoog.
Deze resultaten worden geanonimiseerd gedeeld met degene die de bijeenkomst gaat leiden. Hiermee kan er specifieke aandacht worden besteed aan thema's die in de klas spelen. Als daartoe redenen zijn zal er contact worden gelegd met de vertrouwenspersoon van de betreffende school.